сряда, 14 ноември 2012 г.

Сир потреба


Като редови български потребител на млечни продукти не можеше да ми убегне комуникационната (и не само) битка, която от няколко месеца си спретват сиренясалите марки. Вредните слухове за присъствие на "повечко" от необходимата доза мляко на прах и вода в тях ги нареждаха дълго време в конкуренция предимно с минералната вода и натуралните сокове, отколкото в конкуренцията за вкусовите предпочитания на потребителя, което по правило е най-важното. Това, че българите сме свикнали на сиренце и кашкавалче от малки е истина, колкото и че слънцето изгрява от изток. В тази връзка не ни трябваха "твърди доказателство", че въпросните продукти трябва да са качествени, а че трябва да са истински е направо без коментар. Явно доста боклук сме изяли за тези над 20 години, за да се налага някой да ни впечатлява с букви от азбуката!
Важна роля в този сектор, като всеки традиционен за нашия пазар, имат историята и "чалъмът", образно казано. Да, ама доста от марките се бутат да се качат на този влак, без да се замислят, че още поне дозина бранда в хранителния бранш и този на напитките всъщност са заели местата си в купетата на път към потребителското съзнание.
Да си призная честно, първоначално дори не се замислих какво толкова ме впечатли в спота на последния "претендент" за върховете на млечните богове - сиренцето Olympus. "Нещото" попадна по-скоро под чертата на критичната ми мисъл и си седя там известно време. Тъй като имам болезнено наточено око за детайлите, "нещото" взе да се сглобява малко по малко и ето какво излезе: комуникира се "българска традиция", а звучат едни ориенталски зурли като фон, които - ще ме извиняват рекламистите, ако изобщо са родни, - но нямат нищо общо с истината. Другата неприятност е, че поне за мен направо комичните войни за власт в Синода направо отвръщават при образа на поп, който да трябва да инкарнира "народните обичаи", кръщавайки дете. Естествено, името на продукта също е зле отработено, защото, въпреки разпознаваемостта му, нито връх Олимп се намира в България, нито пък има връзка с "правенето" на сирене. Кое му е силното като послание!? Гръцката митология ли? Подчертавам гръцката, защото и попът спокойно може да е гъцки. Да, доста овчари се мъдрят из митовете, но и да има някой известен бог или герой, който да си произвежда сиренцето самичък, надали българският потребител ще е толкова надълбоко в материята, че да се сети пред регала "Ей, да бе, оня Одисей ега ти сиренето си забъркваше, дай точно Olympus да си взема тогава!". Това е мислене тип "Гледал съм "Троя" и "Триста" и знам тая работа с боговете и гръцката история как "става". Единственото ясно е посоката, в която бия.
Слоганчето е прекалено силно и затова явно неговото решение е да "крещи" в края на рекламата, та да не вземем да го пропуснем случайно. "Истинско като живота!" (с удивителен знак!). Всеки нормален човек, особено пък ако е гледал поне една серия от трилогията на "Матрицата", е наясно, че животът изобщо не е истински. Ама в никой смисъл на думата. А и за кой точно живот ставаше дума? С няколко зурли и домати изключително изкуственият градски живот, който води таргета на продукта, няма да стане по-различен. Питайте Делфийския оракул, ако не ми вярвате! 

3 коментара:

  1. ти май не се занимаваш в истинския живот с реклама и "brand and its management, communication...".
    марката е гръцка, рекламата е гръцка и е адаптирана за българския пазар, актьорите са гърци, планините са гръцки, дори попа, който най-много те е впечатлил, сигурно е от гръцката епаршия. гръцкия клип: http://www.youtube.com/watch?v=H47M4AIsMS0
    явно от твоето "болезнено наточено око за детайлите" е убягнало, че никъде в рекламата не се споменава дори българия или каквото и да е било българско (горе вдясно можеш да видиш клипа http://www.olympusdairy.bg/).
    може би трябва да гледаш повече матрицата отколкото реклами.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. @dogan_marketing България не се пише с малка буква. Дори и да не се гордееш с родината си, е проява на ниска култура и грамотност. Дори и за адптация, клипа не струва, освен това музиката, която звучи не е и гръцка. Като капак, рекламодателя не се стреми да подчертае гръцкия произход на продукта, а напротив. Иначе сме се нагледали на реклами на узо, които подчертават произхода. За съжаление това е поредния продукт, който се качва на националистическия влак, без да има нищо общо с нашата нация...

      Изтриване
  2. Благодаря за коментарите! Все пак ще прескоча злонамерените подмятания, а негорамотността под всякаква форма ми е сблъсък на ежедневно ниво. Както и да е. Подвеждащите реклами, особено на традиционни продукти, е правило у нас и явно скоро няма да приключат нещата. На мен са ми по-скоро комични. А и щом сме го докарали гърци да ни рекламират сирене, явно нещата са още по-зле.
    Коментарът на @dogan_marketing само потвърждава думите ми и не отрича дори "окото за детайлите", понеже съм видял в рекламато това, което явно е било в посочения от него спот. Ако същия си беше написал домашното, щеше да види, че се занимавам точно с това, с което се занимавам и не случайно не се крия особено, пък и имам право да си коментирам нещата, които виждам, колкото си искам.

    ОтговорИзтриване