вторник, 2 март 2010 г.

Титани на брандинга (или политикономия на градското движение)

Принципно хиляди хора се трудят физически и умствено върху проблема къде, как и колко да покажат имената на компаниите и марките си, така че да бъдат забелязани, разпознати и локализирани. А, дай Боже всекиму, това да вземе да повлияе и на продажбите! Всички тези човеци, макар и сплотени по групи, артикулирани пред света като "рекламни агенции", "маркетингови отдели" и подобни, си имат своя собствена идея по въпроса и затова (особено) в градовете, сме свидетели на един шарен свят от безчет брандирани носители - автомобили, трамвайчета, калкани, билборди, тениски, etc. Има обаче едни агенти в така описаната от мен брандосфера, които никой не слага в сметките - каруците на братята роми. Откакто преди време на покривите на такситата накачулиха едни светещи тела с малки реклами (я на обувки, я на вино), признах пред себе си, че милата ни столица не само е заприличала на Ню Йорк, но и че някой най-накрая се е сетил да се възползва от мобилността на жълтите файтончета. Колите си циркулират кротко цял ден, табелките хляб и вода не искат, на всичкото отгоре се падат на нивото на очите и те ти бройка импресии в реално време! Имаше един лаф от началото на прехода, който много сполучливо улавяше духа на тогавашната бизнес конюктура. Той твърдеше, че бездомните кучетата ходели с подвити опашки, защото българинът като видел дупка и откривал в нея бутик (или кафе, все тая). И сега така, ако има два квадрата празно място по хоризонтала, се прави блок, а нерядко направо мол, а пък ако е по вертикала - се окачва лъскавичка реклама. Обаче феноменът на каруцата защо досега никой не го прозря като рекламен канал питам аз? Не се е пръкнал вчера, а ББ дори го направи още по-популярен, като му обяви "война". Ама той пак си е жив и не само че младее, но е по-силен от всякога. Е, рядко ще видим каручка по центъра на Софето, но в 90% от територията на "нестареещата" си е ежедневна гледка.
И понеже в природата празно няма, един ден посред улицата видях кой печели от цялата тази ситуация поне до момента. Еми боклукоизвозвачите от "Титан" естествено! Тъй като тяхното ядро от бойни единици, а именно ромите, не се слави като особено загрижено за външния си вид, демек стайлинга си, то си носи "служебната униформа" и в извънработна обстановка, когато "тича по задачи" с мощното ПС от една конска сила. Това се случва предимно зимата, разбира се, защото лятото представителите на малцинството не търпят почти нищо по себе си. В резултат оранжевите якета с беличкия, ясен надпис с името на работодателя на гърба цъфват канени-неканени във визуалния ни спектър при това само на цената на едната заплата и на съответната дрешка. Получава се още по-добре и от брадираните контейнери на "Титан" (като на снимката), които осигуряват не само реклама на компанията, но и маркират в чий сметодобивен район се намираш. Има обаче един проблем, заслепяващ високия "рейтинг" на конския носител - от много "ограждавяване" голяма част от таргета "се прави", че не вижда каручките.


Няма коментари:

Публикуване на коментар