неделя, 14 февруари 2010 г.

Празници или бездънни кладенци?




Предвид днескашния широкопрокламиран и преекспониран празник (или по-скоро празници, щото вече им губя бройката) се сетих, че като ни се изпразнят портфейлите и джобчетата по Коледа, обвиняваме предимно Coca-Cola, че оглавява списъка с виновниците да се комерсиализира един от най-светите празници в християнския годишен цикъл. Та се зачудих, кой ни направи тука в България "по-католици от Папата" в буквалния смисъл на израза, та започнахме все по-страстно да се кланяме на Св. Валентин, който не ми е ясно с какво се е занимавал приживе, но ако е умрял за Любовта между хората, сорри, ама по-горната инстанция вече го е направила със завиден религиозен апломб и учебникарски ПР. Брандирането на празник, който по нашите географски ширини е чужд по определение е предимно в полза на поизгладнялата последния месец и половина (и без наличието на криза) търговийка, която сега иска да ни смъкне някой лев за безумни армагани, които ако не купим и подарим, ще горим във вечния огън на "немодерните", "консервативните", "стиснатите", "себелюбците" или обобщено казано на "виновните". Далеч съм от мисълта, че трябва да обявим тази дата за ден на антикомерсиализъм, но експоатирането на темата с нарастващ с годините фундаменталиъм има задължителния обратен ефект. Мога да си купувам луксозни бомбони, секси бельо, скъпо вино и романтични вечери и да си обичам половинката всеки друг ден и без да ми става главата квадратна от "напомнянето" на медиите.
Като стана въпрос за вино, май този сектор е сред най-печелившите в нашия казус, тъй като независимо кой, какво и къде празнува, главният конкурент на Св. Валентин (честит имен ден на носителите на това име все пак!), който определено пие доста от божествената напитка - Трифон Зарезан си е направо неин производител или поне е свързан със земеделския, т.е. природен календар. Това струва ми се е по на сърце на объркания местен потребител, който заразен от шизофренията на празника започва да нарича 14ти февруари Трифон Валентин.
Е, на спечелилите "Честито", а на останалите "Наздраве" за любовта, шоколадовите бонбони с формата на сърце, белезниците с розов пух и ефективните маркетингови трикове!

Няма коментари:

Публикуване на коментар