Облъчвам се с радио почти непрекъснато през деня, на различни места и с различни програми. Затова няма как да нямам коментар относно прилежащите им реклами, дори и да се старая да не ги слушам особено. Някъде четох скоро, че горе-долу 95% от хората били имитатори и само 5% били иноватори и лидери, което обаче е толкова вярно и за рекламните агенции и за продуктите им. С тази мисъл наум, обърнах внимание на един спот на хранителните добавки "Хуск", в който актьорът дублиращ Хю Лорри от сериала "Д-р Хаус" отново е в роля и провежда обичайния за прочутия ТВ доктор спор с друго "медицинско лице" за диагнозата на виртуален пациент (който всъщност е всеки от нас). "Докторът" прекъсва високонаучните словоизлияния на опонента си, казвайки му, че говори "глупости", след което препоръчва да се употребяват продуктите на "Хуск" като единствен логичен метод за ефективно лечение. Психолозите му викат на това ефект на (сляпо) подчинение на авторитета (виж Чалдини, Робърт, "Влиянието", 2005: "Конотации, а не същност", с. 359-361), дори на съзнателно ниво да ни е ясно, че в една реклама той не е реален. Просто се пренасят качествата на една личност, в нашия, а в много други случаи - лекар, върху друга - актьор, с което последният изведнъж се оказва "компетентен" и "подготвен". Това е рефлекс, който е заложен дълбоко в нас, прояваващ се почти непрекъснато, защото служи да си правим живота по-прост. Подобни рекламни похвати не са новост и доста народ би се хванал на въдицата. Но за да не изглеждам като късоглед критикар, трябва да отбележа, че търсено или не влиянието на авторитета, екипът сътворил тази реклама доста добре е уловил повишеното внимание у нас към сериала и онази негова характеристика - сприхавостта на Доктора и всеки път ефектно поставената и ефективно лекувана диагноза.
English version: I listen to a radio almost constantly during the daytime - in my car, at home, at fitness club and so, and, of course, I don`t mean only one station, but various. Hence, it is impossible for me to not have commentary about the audio advertisements over the stations, although I don`t try to listen to them closely. I`ve read recently that over the 95% of the people are imitators and only 5% are innovators and leaders which, however, is truth also about advertising agencies and their products. In this train of thoughts I paid my attention to one spot of the nutrition brand "Husk" in which the actor, who doubles Hugh Laurie for the bulgarian version of the "House MD" series, is in typical for the choleric TV doctor dispute with a "medical woman" about a diagnosis of the invisible patient (actually who might be anyone of us). In a certain moment the famous MD interrupts the highly scientific speech of his opponent telling her that what she has just said is "rubbish" and than he advises the products of "Husk" to be used because they are the only effective method for medical treatment. The psychologists call this the (unquestioning) obedience to the authority effect (see Cialdini, Robert, Influence) even if on the level of common sense for us to be clear that in the ad this perticular authority is fictitious. Thus, we just transfer the qualification and skills from one person - in our case and in much more other cases it`s a medic - to some other person - an actor, by means of which suddenly the latter becomes "competent" and "well trained". This is a reflex, implanted deep down in our sub-consciousness, which operates almost constantly because it helps us to make our life easier. Such ad technics are not something new but a lot of people could be caught by this trick. Since I don`t want to look as a short-sighted criticaster I have to notice that, even the authority influence has been intentionally used or not, the team which is creator of the radio spot has caught quite well the attract that the series draws in our country and especially that moment with the irritability of House, who, however, diagnoses perfectly every time.
Nice! Изглеждаш ми като някакъв ерудиран конкурент :) Ще те следя изкъсо
ОтговорИзтриване